بر اساس طبقه بندی معروف دانشمند سوئیسی ،ژان پیاژه، رشد شناختی کودکان به چهار مرحله ی حسی حرکتی، پیش عملیاتی، عملیات عینی و عملیات صوری تقسیم می شود . کودکان معمولاً در حدود ۲ تا ۱۰ سالگی در مرحله پیش عملیاتی قرار دارند و در این مرحله قادر به درک مفاهیم انتزاعی( مفاهیمی که با حواس پنجگانه درک نمی شوند و بار معنایی و استدلالی دارند) نیستند و تنها مفاهیم عینی (که قابلیت ادراک حسی دارند) را درک می کنند.
در مصاحبه ی زیر، از دو کودک شش و هشت ساله خواسته شده است که درک و تعریف خود را از چند مفهوم انتزاعی بازگو کنند. خواهید دید که تعاریف آن ها عموماً به صورت توصیف ویژگی ها و با ذکر مثال است و اشاره ای به ماهیت و چیستیِ اصلی موضوعات مطرح شده ندارند:
• خدا
کودک ۱: کسیه که هیچکس نمیتونه مثل اون باشه، کلی قدرت داره ، ما رو آفریده و از همه خوب تره!
کودک۲: شبیه فرشته هاست، همه چیز رو برای ما آفریده و مهربون ترین کسیه که من تا حالا توی دنیا دیدم!
• فرشته
کودک۱: خدمتکار خداست!
کودک۲: همه جا هست، مراقب ماست و به ما میگه که نباید کسی رو اذیت کنیم!
• شیطان:
کودک۱: کسیه که مارو گول میزنه!
کودک۲: یه آدم بده که بعضی وقتا خیلیا به حرفش گوش میکنن و کار بد رو ازش یاد میگیرن!
• بهشت
کودک۱: جاییه که همه چی هست و هرکسی هرچیزی که بخواد بهش میدن!
کودک۲: یه جای خوشگل و قشنگه که خدا اونجا هست ولی ما بازم نمیتونیم اونو ببینیم!
• جهنم
کودک۱: یه جایی پر از آتیشه که کسی اگر گناه کنه میفرستنش اونجا!
کودک۲: جاییه که شیطون اونجاست و توش پر از کارای بد مثل دروغگویی و توهین به مامان و باباست!
• محبت
کودک۱: یعنی اینکه به یه کسی مهربونی کنیم ، مثلاً نازش کنیم، بوسش کنیم و بهش خوراکی بدیم!
کودک۲: یعنی اینکه با دیگران با مهربونی رفتار کنیم، سرشون داد نکشیم و هرچی میخوان براشون بیاریم!
• فداکاری
کودک۱: مثلاً یه نفر برای اینکه کامپیوتر یه نفر دیگه درست بشه، قطعه ی کامپیوتر خودش رو بده به اون!
کودک۲: نمیدونم چیه!
• ترس
کودک۱: مثلاً اینکه یه نفر از ارتفاع یا از بترسه!
کودک۲: مثل اینکه یک نفر یکهو بیاد جلوت، بعد آدم یک جوری میشه که به اون میگن ترس!
درباره این سایت